fiat 126p na gaz drzewny
właśnie przypoomniało mi się, że w latach 80 tych Przegląd Techniczny opublikował projekt 'malucha ' zasilanego na gaz drzewny. z przyczepką na gazownice.
Jednak wydaje mi sie, że przy załóżeniu że przecietnie samochód woziłby 2 osoby można by pomyśleć na przykręceniu do tylnego zderzaka gazownicy a na dach chlopdnicy.
Malucha projektowano, przy założeniu iż osoba dorosła waży 75 kg. tak wiec jesli maluch bedzie przewozil 2 osoby zamiast 4 mamy na gazownice i paliwo 150 kg. To powinno wystarczyc z naddatkiem, Najcieższa jest komora spalania a reszta moze byc z cienszej blachy bez szamotu.
Jednak wydaje mi sie, że przy załóżeniu że przecietnie samochód woziłby 2 osoby można by pomyśleć na przykręceniu do tylnego zderzaka gazownicy a na dach chlopdnicy.
Malucha projektowano, przy założeniu iż osoba dorosła waży 75 kg. tak wiec jesli maluch bedzie przewozil 2 osoby zamiast 4 mamy na gazownice i paliwo 150 kg. To powinno wystarczyc z naddatkiem, Najcieższa jest komora spalania a reszta moze byc z cienszej blachy bez szamotu.
Też chciałem do swojego malucha zrobić gazogenerator. Znaczy chcę go zrobić cały czas, tylko że nie mam za bardzo gdzie się za to wziąć (mieszkam niestety w bloku). W moich obliczeniach liczyłem:
- masa przyczepki razem z zapasem paliwa -- 400 kg (maksymalna masa do ciągnięcia maluchem przy założeniu, że przyczepa nie ma hamulców),
- masa przyczepki -- 120 kg,
- masa gazogeneratora -- 120 kg,
- reszta, czyli ok. 160 kg zostaje do wykorzystania na zapas paliwa.
Moc spada o 1/3, masa wzrasta o 1/2, zatem stosunek mocy do masy spada mniej więcej o połowę -- tak jakbym ciągnął drugiego malucha na holu...
Ciężko mi to sobie wyobrazić, chociaż do jazdy miejskiej bym tego raczej nie używał... Głównie chodziło mi o to, by móc jakoś przetestować zbudowany gazogenerator a maluch jest jedynym samochodem, jaki posiadam.
Na razie gazogeneratora nie zbudowałem i nie zapowiada się by powstał w ciągu najbliższych kilku miesięcy, więc problem z głowy.
- masa przyczepki razem z zapasem paliwa -- 400 kg (maksymalna masa do ciągnięcia maluchem przy założeniu, że przyczepa nie ma hamulców),
- masa przyczepki -- 120 kg,
- masa gazogeneratora -- 120 kg,
- reszta, czyli ok. 160 kg zostaje do wykorzystania na zapas paliwa.
Moc spada o 1/3, masa wzrasta o 1/2, zatem stosunek mocy do masy spada mniej więcej o połowę -- tak jakbym ciągnął drugiego malucha na holu...
Ciężko mi to sobie wyobrazić, chociaż do jazdy miejskiej bym tego raczej nie używał... Głównie chodziło mi o to, by móc jakoś przetestować zbudowany gazogenerator a maluch jest jedynym samochodem, jaki posiadam.
Na razie gazogeneratora nie zbudowałem i nie zapowiada się by powstał w ciągu najbliższych kilku miesięcy, więc problem z głowy.
zastanawia mnie tak wysoka masa generatora gazu. W koncu mozna zrezygnowac z oslony szamotowej bo karzde zeliwo poradzi sobie z temp. 750-1000 stopni celcjusza a izolacje zabezpieczajaca przed ucieczka ciepla z gazownicy mozna wykonac zewnetrzna przy pomocy koca przeciwpozarowego. Jeśli jeszcze uwzgledni sie, ze zbiornik na paliwo nie musi byc durzy (by wlozyc drewo do gazowniucy nie trzeba przerywac jej pracy) a jeszcze jakbysmy jako chlodnice (umieszczona na dachu) zastosowali nowoczesny grzejnik aluminiowy) to wydaje mi sie ze caly osprzet powinien sie zmiescic w 50 kg masy.
Hmmm... Ja w sumie nie zastanawiałem się nad tym ile ważyć będzie instalacja, po prostu założyłem, że zmieszczę się w 120kg i tego chciałem się trzymać. Faktycznie cała byłaby wykonana ze stali, bez żadnych wkładów ceramicznych.
Z chłodnicą jest taki problem, że trzeba ją tak skonstruować by dało się ją od środka czyścić.
Z chłodnicą jest taki problem, że trzeba ją tak skonstruować by dało się ją od środka czyścić.
a probowales obliczyc ile KW bedzie musiala chlodzic???
Pozatym chlodnica bedzie za conajmniej
1)popielnikem slurzacym jako filtr (p[owierzchani popielnika z 0,2 mkw a przewodu odprowajadzego gaz z 2 cm, czyli popielnik dzila jak filtr odkurezacza bezworkowego.
2)przed chlodnicą bedzie filtr cieply.
Moze wystarczy zwykla wezownica chlodzona przeplywajacym powietrzem i czyszczona raz na miesiac wyciorem na sznurku???
Pozatym chlodnica bedzie za conajmniej
1)popielnikem slurzacym jako filtr (p[owierzchani popielnika z 0,2 mkw a przewodu odprowajadzego gaz z 2 cm, czyli popielnik dzila jak filtr odkurezacza bezworkowego.
2)przed chlodnicą bedzie filtr cieply.
Moze wystarczy zwykla wezownica chlodzona przeplywajacym powietrzem i czyszczona raz na miesiac wyciorem na sznurku???
Nad obliczeniem mocy do odebrania z chłodnicy się nigdy do tej pory nie zastanawiałem. Biorąc pod uwagę bardzo uproszczone obliczenia:
* W ciągu godziny przejeżdżam samochodem powiedzmy 70 km, co daje mi powiedzmy 4 litry benzyny, a więc powiedzmy 15 kg drewna.
* Z tego drewna otrzymuję 37,5 m^3, zatem przepływ gazu przez chłodnicę wynosi 0,0104 m^3 na sekundę.
* Teraz założenie najbardziej z sufitu, mianowicie temperatura początkowa gazu. Przyjmijmy - 400C, jako końcową przyjmijmy 30C. Jest to optymistyczne założenie, że uda się nam schłodzić do tak niskiej temperatury gaz jako czynnik chłodzący mając niewiele chłodniejsze powietrze. '
* Zakładając również, że ciepło właściwe wynosi 1 kJ/kg*K a gęstość 1,2 kg/m^3 mamy do odebrania z gazu:
Q' = 0,0104 m^3/s * 1,2 kg/m^3 * 1 kJ/kg K * (400 - 30)C = 4,6 kJ/s = 4,6 kW.
Prim po Q oznacza odniesienie do jednostki czasu, a więc moc a nie energię.
* W ciągu godziny przejeżdżam samochodem powiedzmy 70 km, co daje mi powiedzmy 4 litry benzyny, a więc powiedzmy 15 kg drewna.
* Z tego drewna otrzymuję 37,5 m^3, zatem przepływ gazu przez chłodnicę wynosi 0,0104 m^3 na sekundę.
* Teraz założenie najbardziej z sufitu, mianowicie temperatura początkowa gazu. Przyjmijmy - 400C, jako końcową przyjmijmy 30C. Jest to optymistyczne założenie, że uda się nam schłodzić do tak niskiej temperatury gaz jako czynnik chłodzący mając niewiele chłodniejsze powietrze. '
* Zakładając również, że ciepło właściwe wynosi 1 kJ/kg*K a gęstość 1,2 kg/m^3 mamy do odebrania z gazu:
Q' = 0,0104 m^3/s * 1,2 kg/m^3 * 1 kJ/kg K * (400 - 30)C = 4,6 kJ/s = 4,6 kW.
Prim po Q oznacza odniesienie do jednostki czasu, a więc moc a nie energię.
a więc dość mała moc do odebrania. Jeśli sobie przypomnimy, ze "farelka" do ogzewania mieszkań ma moc z 2 kilowat a strumien powietrza owiewający spirale gzejne ma predkosc ok. 10-20 km / godz, to wymiary chlodnicy moga byc dosc male.
Szczegolnie jesli uwzgledni się, że gaz będzie się częściowo ochładzać w wstępnym filtrze i popielniku.
Szczegolnie jesli uwzgledni się, że gaz będzie się częściowo ochładzać w wstępnym filtrze i popielniku.
-
- Doświadczony
- Posty:473
- Rejestracja:17 mar 2006, 20:16
Ja bym gaźnik zostawił, jako że instalacja zakłada wykorzystanie dwóch przepustnic. Jednej do regulowania ilości mieszanki, druga do regulowania ilości powietrza do mieszania. Jako ta pierwsza mogłaby spokojnie funkcjonować przepustnica z gaźnika, co ma następujące zalety:wybaczcie ze przeszkadzam w dyskusji ale intesuje mnie fakt w jaki sposob beda kontrolowane obroty skoro nmie bedzie gaznika??? chyba ze gaznik zostanie
- unika się ciągnięcia do kabiny dwóch linek do sterowania,
- można szybciej w razie potrzeby przestawić samochód na napęd benzynowy,
- można uruchamiać go na benzynie i rozpalać generator zasysając gaz silnikiem a nie wentylatorem.
Sądzę ,że żadna regulacja ( wczasie rzeczywistym ) nie jest potrzebna . Po rozpaleniu generatora gaz powinien być jednorodny wiec raczej jest potrzebny zwykły mikser ( jak w instalacji wolnossącej LPG) tylko ze z przepływem gazu w ilosci ok 50% w stosunku do powietrza ........Ale z uwagi ,że opory "sasania" gazu z generatora będa zapewne wieksze jak powietrza z filtra - to przekrój poprzeczny dyszy gazowej powinien być wiekszy od przekroju powietrznej . Regulacja przepływu przez dysze jest potrzebna jednak pewnie bedzie sie to robiło dość rzadko ( np. przy zmianie paliwa i jego granulacji w generatorze, po zabrudzeniu filtrów itp.)i nie trzeba bedzie ciagnać dodatkowych linek do kabiny.....
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika. i 4 gości